Diani beach - loma paratiisissa

Tämän viikon olimme lomalla ja karkaisimme Kisumusta aivan muihin maisemiin. Sunnuntaina lennettiin Kisumun lentokentältä käsinkirjoitettujen check in -lappusten kanssa Mombasaan, jossa kuumankostea ilma iski vasten kasvoja heti koneen laskeuduttua. Matka Diani beachille ei ollut kilometreissä pitkä, mutta aikaa meni silti reilu kaksi tuntia, kun Mombasasta piti poistua lautalla.

Merenneidot rannalla

Huoneemme Kenyaways resortilla oli pikkuruinen, mutta paikka oli muuten täydellinen paratiisi kivenheiton päässä rannasta. Respasta saimme parasta asiakaspalvelua ikinä! Alex järjesti meille muun muassa pöytävarauksen upeaan Ali Barbour's luolaravintolaan, snorkkeliretken Kisite marine national parkiin ja Wasini-saarelle erityishintaan sekä varasi meille vielä bussiliput kotimatkaa varten.

Luolaravintola Ali Barbour's

Viikko ei toki sujunut aivan kommelluksitta, kun meitsin purjelautailu-ura loppui lyhyeen nilkan nyrjähtäessä heti maanantaina eikä ruokamyrkytyksiltäkään säästytty, kun luolaravintolan merenelävissä oli vissiin jotain vähän pielessä. Annista tuli onneksi etevä purjelautailija, vaikka pieniä naarmuja saikin, ja itsekin toivon voivani jatkaa harjoituksia kolmen viikon päästä Sansibarilla. Resortin yhteydessä toimiva H2O Extreme tarjosi myös leijasurfausopetusta ja se jäi ehdottomasti bucket listille odottamaan vähän muhkeampaa pankkitiliä.

Annista tuli nopeasti pro surffari

Viikon kohokohta oli ehdottomasti perjantain retki Kisite marine parkiin. Mentiin veneellä muutaman puolalaisen ja saksalaisen kanssa, bongattiin matkalla lauma delfiinejä (me suomalaiset leidit kuulemma toimme onnea, sillä delfiinejä ei ollut näkynyt muutamaan päivään) ja päästiin snorklaamaan koralliriutalle. Veden alta paljastui aivan uusi uskomaton maailma. Bongattiin jättimäisiä meritähtiä, ison ravun viikset, tappajasimpukoita, paljon värikkäitä pikkukaloja ja jopa merikilpikonna! Hymystä ei meinannut tulla loppua, kun palasimme takaisin veneeseen ja lähdimme lounaalle Wasinille.

Wasini-saaren kalastajia

Delfiinilauma, jonka näkeminen on aina hyvästä tuurista kiinni

Lauantaina kävimme Mombasan jahtiklubilla lounaalla Annin Mombasassa vaihdossa olevan ystävän Hennin ja hänen ranskalaisen poikaystävänsä kanssa. Oli mukava vaihtaa kokemuksia! Lounaalta matka jatkui bussiasemalle, josta bussi lähti puoli tuntia aikataulusta jäljessä kohti Kisumua. Edessä oli vähintään 16 tunnin matka eikä bussissa edes vessaa. Täytyy sanoa, että jos olisi etukäteen tiennyt, mitä oli edessä, olisi ehkä mielummin maksanut sen satasen lisää ja ottanut 1,5h suoran lennon takaisin Kisumuun. Keskellä yötä seisoimme rekkajonossa lähemmäs neljä tuntia, kun edessä oli ilmeisesti tapahtunut jokin onnettomuus. Koko matkan hermoja raastavin asia oli mun ja Tarun edessä istunut pariskunta, joka kippasi selkänojansa suoraan meidän syliin niin, että tilaa ei jäänyt itselle olla mitenkään päin. Lopulta saavuimme Kisumuun hyvin väsyneinä puoli yhdeltä päivällä 20,5 tunnin matkustamisen jälkeen ja ihana vuokraisäntämme tuli onneksi hakemaan meidät kotiin.

kuva © Anni Lax

Erään auringonnousun aikaan piti käydä kuvaamassa synttärikortti Suomeen